Det tog 16 år och en Norgeresa för att åter börja måla naturakvarell

Steigen, Norge 6 juli 2017 akvarell Börje Peratt

Sommaren 2017 åkte min bror Hans Nordin och jag till Norge och till hans paradis. Vi fick en stuga som låg med underbar utsikt över Leijnesfjord i Nordland. Jag gjorde då min andra naturakvarell sedan 2001. Den första gjordes några dagar tidigare efter ett besök i Snåsa, jo just det hemorten för ”Snåsamannen”. När vi passerade byn åkte vi förbi en älv som följde vägen och såg några granar hänga långt över vattnet. Bilden fastnade i huvudet. Det regnade så vi vände om och övernattade i Snåsa Hotell.

Snåsa älv, Nord-Tröndelag Fylke, 5 juli 2017, akvarell Börje Peratt

Dagen därpå var det fortfarande molnigt men jag kände att jag skulle kunna återuppta min akvarellmålning med denna bild.

Börje Peratt

2 comments on “Det tog 16 år och en Norgeresa för att åter börja måla naturakvarell

  1. […] Det tog 16 år och en Norgeresa för att åter börja måla naturakvarell […]

  2. […] av Lofoten kände jag att jag kunde bidra med mina egna intryck och återupptaget måleri (LÄNK). Det kommer inte i närheten av Lerin eller de andra konstnärer Wistrand nämner. Men min resa […]

Kommentera

