Carl-Gustaf Ekberg – skulptör

CG Ekberg skulpurer

CG Ekberg skulpurer

Carl-Gustaf Ekberg (Hemsida) (Wikipedia) är Djursholmsbo och ansluten till Nätverket Danderyds Konsthall. Vid dryga 80, högproduktiv och framgångsrik.

Skulpturstråk

Jag fick upp ögonen för CG då Täby upplät en hel park för ett växande antal installationer. Den nionde avtäcktes hösten 2014. (Länk till bild, öppnande och avtäckning)

”Mediationsstig”
Installationen har fått många positiva kommentarer och en som fäst sig är att temat möjliggör en mediationsvandring med inspirerande motiv.

Samarbete?
Jag har länge önskat förverkliga några idéer till skulptur och kontaktade CG för att åtminstone höra efter om det fanns en öppning till det. Jag finner hans formspråk och skicklighet perfekt för den skulptur jag har i åtanke. Vi bestämde oss för att träffas i hans ateljé en fredagsförmiddag och på den dryga timmen vi bekantade oss med varandra uppstod tycke. Oavsett hur det blir med en skulptur så har jag mött en själsfrände. Kraftfullt uttryckt, ja men ibland blir det så.

I slutet av mötet kände jag också för att göra en dokumentär om CG och hans liv och konstnärsskap. Numer är det svårt att få sådana projekt finansierade men det är värt ett försök.

Börje Peratt
Välkommen till min mediala värld

Nedan en serie bilder jag tog i hans ateljé vid mötet våren 2015.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kommentera

