Fadime – angel

Fadime_Angel
För några år sedan fick jag en idé till en staty över Fadime. Visionen var en plats i en park i Uppsala. Staden där hon mördades av sin far. Ett bestialiskt så kallat ”hedersmord”.

Fadime ville gå sin väg och leva sitt liv vilket hon gjorde med stor heder som medmänniska.

Vanäran som drabbade hennes familj är helt och hållet ett ansvar för de ansvariga för våldet.
När jag såg framför mig denna försoningsskulptur fick jag höra att andra velat resa en staty över Fadime i Uppsala men att det initiativet lades ned av risk för bombdåd.

Fadimes släktingar och etniska kulturgrupp var emot förslaget och ville inte bli påminda.

Istället ville då kulturnämnden i Uppsala göra en minnesplats, ett monument eller döpa en park i Uppsala till minne av Fadime. Det blev till slut en minnesplats.

Min kortfilm ”Bella & Real” som sedan vann internationella priser, hade premiär två månader innan Fadime mördades. Den handlade om en bortlovad kurdisk flicka och om ”rätten till sitt eget liv”.
Senare gjorde vi också långfilmen ”Bella & Real – The Movie”.
Temamusiken till den, ”Fri främmande land” hamnade på flera topplistor.

Min idé till en skulptur Fadime Angel och en minneslund är för allas

”rätt till sitt eget liv”


Börje Peratt

Kommentera

