Bilden som flykt

Måleriet var min absolut första tillflyktsort. Tidigt målade jag stort och vilt.
Inspirationen hade kommit från en granne som var konstnär och som upplät sin ateljé. Hans uppmuntran gjorde tillvaron uthärdlig. Ja rent av kunde jag fly undan till barnets gränslösa värld och bort från den brutala värld som var mitt hem. Det var en period mellan jag var 12-14 år och fick mina första oljefärger av honom. Hästens flykt blev en av de tidiga tavlorna i olja.


Hästens flykt. Tavla i Olja. Börje Persson*  (1964)

* (Ändrade till Peratt 1978)

2 comments on “Bilden som flykt

  1. […] var jag på mitt femtonde år. En rätt brådmogen 14-åring som arbetade som cykelbud, målade tavlor i olja, spelade fotboll och hockey på A-lagsnivå. Således med vuxna. Vi spelade också bandy och vann […]

  2. […] den tiden gick det mesta till cigaretter, kaffe och konstnärsmaterial så när jag en dag svimmade, under lastning av tunga lådor i Årsta partihallar, insåg jag att […]

Kommentera

